3 Temmuz 2013 Çarşamba

Sitenizin Google Cezasını Ortadan Kaldırın! Google Penalized Kontrol Etme


Adım 1: Penalized Durumundan Emin Olma
Eğer böyle bir ceza ile karşılaşmışsanız mutlak suretle Google WebmasterTools hesabını kontrol edin ve uyarı mesajı alıp almadığınızı kontrol edin. Eğer trafik alıyorken bir anda trafiğiniz durmuşsa arama motoru algoritmalarının değişimlerine ve güncellemelerine göz atmalısınız.

Adım 2: Ceza Sebeplerini Araştırma ve Nedeni/Nedenleri Bulma

Eğer ceza aldığınızdan eminseniz ana sebebi ortaya çıkarmalısınız. Resmi bir bildirimi de Google Webmaster Tools hesabınızdan kontrol etmelisiniz. 

Bir diğer noktada arama motoru algoritma güncellemelerinin ardından trafiğiniz kesilmişse ne yazıkki bu noktada Sherlock Holmes gibi olmanız gerekiyor ve titizlikle SEO bloglarını, forumlarını takip etmeniz şart. Eğer takip etmeye başladığınız/takip ettiğiniz sitelerde de bu durumla ilgili kesin görüşler bildirilemiyorsa ve trafikler kısa zamanda eski haline gelmiyorsa ne olduğunu ortaya çıkarmak da biraz zaman alacaktır.

Kısa Bilgi - Marka Aramaları


Blogumda paylaştığım önceki makaleleri takip edip uyguladıktan sonra web sitenizin en önemli sayfalarının indeks alıp almadığın kontrol etmeliyiz. Ardından da sitenizin veya şirketinizin marka ismi ile yapılan aramalarda kaçıncı sırada çıktığınızı kontrol etmelisiniz. Eğer indeks almamışsanız penalized cezası almış olabilirsiniz. 

Marka Aramaları Nedir?

Marka aramaları, siteniz internette iyi trafik almaya başladıktan sonra iyi bir konuma da gelmiş olur. Artık bir prestiji ve marka ismi vardır. Örnek vermek gerekirse "ekşisözlük" kurulduğu 1999 yılından bu yana büyük bir marka haline gelmiştir ve ekşisözlüğü sıkça kullananlar örnek olarak "Yılmaz Özdil Kimdir" şeklinde yapacakları bir aramayı "Yılmaz Özdil ekşi" şeklinde de yapabilirler. İşte bu sitenin artık bir marka haline geldiğinin kanıtıdır. Siteniz trafik almaya başladıktan sonra mutlak suretle siteisminiz.com/net/org vs. şeklinde Google'da arama yapılıp yapılmadığını kontrol edin. Eğer olumlu bir geri dönüş alıyorsanız siteniz artık bir marka haline gelmiş demektir.

Indekslenebilirlik Nedir? İdeal Düzen Nasıl Olmalıdır?


Sitemizin içeriğini ulaşılabilirlik açısından ayarlamayı bitirdikten sonra yapmamız gereken iş, sayfalarımızın ne kadarının indeks aldığı ve arama motorlarının ne derecede indeks ettiğini analiz etmemiz gerekiyor.

- "site:http://siteismi.com" Kullanmak.

Birçok arama motoru site:http://siteismi.com araması yaptığınızda sitenin kaç sayfasının indeks aldığını gösterir. Örn: site:wm8650.net/v2 araması yaptığımızda 03.07.2013 itibariyle tam 154 sayfanın indeks aldığını elde ettik.

Bu sayı bize ne kazandıracak? Yukarıdaki yazılarımızda XML Site Haritası kullanımı ile ilgili bilgiler paylaşmıştık. Sitenizin crawl analizleri ve Site Haritası verilerini Google'da indeks aldığınız sayı ile karşılaştırabilirsiniz. Bu karşılaştırma da karşımıza üç farklı senaryo ortaya koyabilir. 

1.            Site içeriğiniz başarıyla crawl edilmiş ve indeks almıştır. (İdeal Senaryo)
2.            İndeks sayınız sitenizdeki toplam sayfa sayınızda daha azdır. (Bu senaryo sitenizin arama motorları tarafından tam olarak indeks almadığının bir göstergesidir. Sitenizin sayfalarının ulaşılabilirliğini kontrol etmelisiniz. Daha sonrasında da Google tarafından "Penalized" cezası alıp almadığınızı kontrol etmelisiniz.
3.            Sitenizde sayfa/içerik sayısından daha fazla sayıda indeks almıştır. (İşte bu senaryonun temel sebebi de sitenizde "duplicate content" oranının fazla olduğunun göstergesidir.  (Ayrıntılı bilgi için; http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=66359 )
Indeks almamış bir sayfa için mutlak suretle Google Penalized Page analizini kullanmalısınız. site:siteisminiz.com veya indeks almamış sayfanızın url adresini google'da arama çubuğuna yapıştırarak analiz yapabilirsiniz. Bazı durumlarda duplicate content olan içerikler de indeks almaz. Bu duruma da dikkat edin ve hemen evham yapmayın :)

Site Performansı'nızı Kontrol Ediyor Musunuz?


Genellikle uzun sürede ve çok yavaş yüklenen siteleri, kullanıcılar; daha giriş aşamasında iken terketme eğilimdedirler. Aynı zamanda crawl açısından da bu durum bir dezavantaj yaratabilir. Tabi bu durumda bir çok etken rol alabilir; Hosting firmanızda çıkan server problemleri, bakım çalışmaları gibi. 

Bunun yanı sıra sitenizin sayfalarında aşırı reklam yer alması, dışardan çağrılan dosyaların fazlalığı da sebep olabilir. İşte tam da bu noktada birkaç analiz aracını kullanabiliriz;

·                     Google PageSpeed ( Link; https://developers.google.com/speed/pagespeed )
·                     YSlow ( Link - Mozilla Eklentisi; https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/yslow/ )
Bu araçlarla sitenizi analiz ettikten sonra mutlaka değerleri not etmelisiniz. Ardından biraz daha ayrıntılı bir analiz için;

·                     Pingdom Tüm Sayfa Analiz Aracını kullanabilirsiniz ( Link; http://tools.pingdom.com/ )
Bu araç size hangi sayfalarınız ne kadar sürede yüklendiğini, sitenizde hangi yönlendirmelerin daha aktif olduğunu ve neleri düzeltmeniz gerektiği ile ilgili bir görüş oluşturacaktır. 

İdeal Bir Site Mimarisi (Site Architecture) Nasıl Olmalıdır?


Site mimarisi de çok önemli noktalardan. Her katta birbirinden karışık geçişlerin olduğu ve güç bela üst kata çıkabildiğiniz bir sitede bir de bot'u düşünün. Çıkmayı denemeyi bırakın direk kaçıverir. Botu kaçırmamak için de mümkün olduğunca anlaşılabilir bir yapı kurmalıyız. Örnek olarak sitenizin en dibindeki içeriğe kaç adımda ulaşılıyor? Eğer bu sayı üç ise iyi mesela. Ama 6-7 ise bot'u yorarsınız, sıkarsınız ve kaçırırsınız. En önemli sayfalar mimaride nerede yer alıyor?

-Flash, Javascript ve iFrame İçerikler

Son yıllarda arama motoru algoritmalarının ve botlarının kendilerini muhteşem oranda iyileştirmelerine rağmen yine de flash, javascript ve iframe gibi teknik olarak okunması zor içeriklerin sitenizde fazla oranda yer alması SEO açısından bir dezavantaj oluşturabilir. İşte tam da bu aşamada iki ayrı analiz yapmanız gerekiyor.



1.            Javascript'i kapatarak sitenizde dolaşmak
2.            Javascript'i tekrar açıp sitenizde dolaşmak.
Javascript kapalı iken yaptığınız gezinti aslında GoogleBot'un gözünden görünen bir crawl çalışması niteliğindedir. Javascript kapalı iken erişemediğiniz sayfaları tekrar gözden geçirmeniz ve gerekli ayarlamaları yapmanız gerekmektedir. 

XML Site Haritası Kullanımı (Sitemap Kullanımı)


Site haritası kullanımı kapıcınız olan robots.txt dosyasında çoğunlukla yer alan bir fonksiyondur. Bir soyağacı gibidir. Yani bot bu haritaya bakarak hangi katlarda kimin olduğunu mutlak suretle bilir. Hatta site haritasında bot'un ne sıklıkta gelebileceği, Ayşe teyzenin çayını içebileceğini, kurabiyesini yiyeceğini bile belirtilebilir. Ya da üst katta oturan Anastasia’ya bile uğrayabilir; bazı geri dönüşler alabilir;

"Sen vermek 0.6 priority, ben gelmek her gün."

İşte bu noktada sorulması gereken bazı sorular vardır;


·                     Site haritası XML formatına uygun düzenlenmiş mi? (Artık bu şablonlar otomatik olarak oluşturuluyor, yine de dikkat etmek lazım.)
·                     Site haritası Google Webmaster Tools'a gönderilmiş mi?
·                     Site haritasında olmayan sayfaları(Misal siz “İletişim” diye bir sayfa eklersiniz ama site haritasında göremezsiniz) görebiliyor musunuz? (Aslında haritanız güncel mi değil mi onu sormak lazım.)
·                     Crawl analizinde gözükmeyen sayfalar site haritasında yer alıyor mu? (Eğer alıyorsa site içinden en azından bir external backlink vermekte fayda var.)

HTTP Durum Kodları Nedir? Ne Anlama Gelir?


Çoğumuz bu kodlarla aslında günlük internet hayatımızda karşılaşıyoruz. Hatta dilimize bile girmiş durumda. Örn 404 hatası verdi! diye bir söyleyiş vardır. Peki bu durum nasıl hayatımızın bir parçası haline gelmiş bir bilgimiz var mı? 404 hatası demek "Bulunamadı cnm ya.s.s" anlamına gelmektedir. Aynı şekilde sitemizde yaptığımız bazı değişiklikler sonrasında bu kodları doğru ve etkili kullanmak önemlidir. HTTP Durum Kodları için; www.w3.org/Protocols/HTTP/HTRESP.html


Sitenin analizi yapılırken kalıcı olarak değiştirilmiş bir sayfa için 301 yönlendirmesi yerine 302 yönlendirmesi kullanmak, jazz dinlemek için gelen bir kitleye arabesk dinletmekle aynıdır. Yani durum kodları işte bu kadar önemlidir.

(Tüm yönlendirmeler ile ilgili güncel bilgi kısa zamanda girilecektir.)